30 April 2012

Cekka and atok's bday celebration

CekKa's birthday was on the 24th April and Atok is on 30th April so we had some family dinner at pizza hut to celebrate their birthday.. we went to pizza hut behind ampang park... the place was quiet and the service was good. the pizza came in a bit late but the staff already informed us before hand.. so we sing a bday song and blow some candles on a couple of pieces of secret recipe cakes and had a lovely family dinner.. aysha eat a bit and roam around the place.. singing her happy song..







and before i forgot.. mothercare 25th anniversary this coming sunday.. come join celebrate at mothercare klcc:

29 April 2012

how to ride a tricycle... aysha's way

please ignore the messy background. aysha's current obsession..

25 April 2012

aysha's 18 months vocabulary list

in another 2 days, aysha will be turning 18 months old.. wow.. she is such a big girl now.. wanting to feed herself, throw her own diaper into the trash, starting to learn to wear her own shoes, wear her own clothes.. her vocab is getting bigger by the day.. show and tell her once, she'll straight away remember what it is.. so here's the list as of today:
  1. ya Allah - 1st word
  2. umi
  3. mak
  4. abi
  5. atok
  6. cekda
  7. cekka
  8. mbah
  9. fan
  10. cat
  11. dog
  12. moo
  13. fish
  14. cockroach
  15. thank you
  16. bus
  17. walk
  18. work
  19. ball
  20. goal
  21. water
  22. milk
  23. bird
  24. moon
  25. book
  26. bear
  27. rabbit
  28. byebye
  29. hello
  30. pretty
  31. sit down
  32. fall down
  33. up
  34. nak sikit
  35. nenen
  36. bola
  37. basikal
  38. lompat
  39. buaian
  40. mamam
  41. susu
  42. salamm
  43. and her favourite word... Nak~
i believe there might be more that i forgot to list down.. but so far this is an impressive list for a 18 month old.. good job aysha!! umi love you soooo mushhhh...

another weekend post

we did not go anywhere last weekend.. well.. on sunday, we thought of visitting my mil in kajang.. then when we reached there, my bro in law said that mil is in beranang.. so off we went to beranang.. when we get there... climbed up until the 3rd floor just to be greeted with a locked door.. demm tiring..  thought off treating ourselves makan2 somewhere nice.. but since too tired. we just drop by in Pasar Kg Pandan since hubby is hungry.. and aysha gets to play "mainan"...

aysha loves swing

 drinking milo ice

 wants to play again

dirty shirt.. aysha nihh...

20 April 2012

Benefit and goodness of green apple

Apples can be eaten freely, but more than two or three a day does not increase the health benefits. Large quantities of apple juice can encourage tooth decay and diarrhoea.

EPAL rich green with iron, magnesium, potassium, calcium, soldium, vitamin C, vitamin A, vitamin B and fiber.

Here are some of the advantages and benefits of green EPAL we need to know:

1. Helps prevent the formation of cholesterol in the walls of blood ducts.
2. Reduce the risk of heart disease.
3. Helping with the health of our lung membranes.
4. Helping with the health bone by adding chemicals (boron) on bone mineral.
5. help with the cardiovascular system by perpetuating the blood cholesterol level.
6. Help perpetuate the body weight.
7. reduce the risk of asthma.
8. reduce the risk of abscess.
9. it is encouraged to eat with the skin because the vitamin C is located under the skin.
10. For those who have constipation problems or digestion problems, you can blend the apple with celery and drink every morning before breakfast. This practice can cleanse the intestinal tract and properly dispose of toxic through our digestive system. the sour green substance is an excellent body cleanser.
11. Similarly to the freshness of the skin, cut green and immerse the apple instantly in iced water for 5 minutes. then place the green on the face and leave for 15 minutes away. Surely you can feel the freshness and if practiced always can smooth out facial skin.

Sources: Saji November 2008

here is aysha eating green apple... good girl....

apdets @ april

i can't say that a lot of things happened this month. mostly is because of my short term memory lost syndrome. but here are the things that happened this month:

1. my hubby is furthering his study in mechatronics engineering. based in kulim kedah. he's going to start in July which is on the fasting month. i guess now my mind is still not understanding the distance between us. i've googled. it going to be 353kms apart! i know it was my decision and suggestion that he further his studies. i was the one who applied for him so i cannot back down now. i want him to be successful in his career. i've made plannings.. i want to go up north every month to spend time with him. we have a relative house in penang so there should be no problems with accomodation. insyaallah, things going to turn out fine.

2. my best buddy alina from high school just gave birth to baby boy name Alif Fahim.Congratulations. Picture coming up soon, only after receiving greenlight from the new parents. quite an experience she had giving birth to Alif. she had trouble with the placenta not coming out after baby's birth. so the dr said to wait for 6 hours. but before the 6th hour, she had a massive bleeding and contractions like she's gonna give birth again so the dr pushed to operating theathre to remove the placenta manually. luckily no surgery involved. if not, she's gonna have some tough time during confinement. apparently, the dr broke her amniotic fluid(not sure correct or not) or air ketuban when she is 3cm dilated and the dr already ask her to push when she is only 5 cm dilated? why? i also don't know. gonna ask my doctor-to-be sister later.

well, i guess that's about it. updates on aysha? she's more talkative now. and i can make sense on what she's saying. now i know she is quite hotheaded just like her abi. i'll list down her vocabulary some other time.

until then.

13 April 2012

weekend activities

we had 2 full and satisfying trip and activity last weekend. on saturday, we went to my high school mate / class mate wedding ceremony. i get to meet up with long time no see friend and catch up on everybody's life a bit. though most of the time i was munching and eating. aysha also get to meet new friends and play around pointing at birds all the time.

full after eating nasi minyak
posing with ex mzms
big field to play and chase birds
 tired already.. need to rest a bit
 uncle came and toss aysha in the air... yeahhhh
 umi and aysha having fun
 no more pics please
3 best buddies.. born 3 days apart.. 
hana sofea 23.10, aysha sofea 26.10 and izz rayyan 30.10

12 April 2012

tanda2 hari kiamat

antara tanda2 hari kiamat. sebagai peringatan buat diriku dan keluarga serta sahabat handai:


- Kemunculan Imam Mahdi

- Kemunculan Dajjal

- Turunnya Nabi Isa (AS)

- Kemunculan Yakjuj Dan Makjuj

- Terbitnya matahari dari Barat ke Timur

- Pintu pengampunan akan ditutup

- Dab'bat al-Ard akan keluar dari tanah & akan menandai muslim yang sebenar2nya

- Kabus selama 40 Hari akan mematikan semua orang beriman sejati shj mereka tidak perlu mengalami tanda2 kiamat lainnya

- Sebuah kebakaran besar akan menyebabkan kerusakan,

- Pemusnahan Kabah,

- Tulisan dalam Al-Quran akan lenyap,

- Sangkakala akan ditiup pertama kalinya binatang2 & org2 kafir yang tersisa akan mati, semua gunung & bangunan akan runtuh

- Tiupan sangkakala yang kedua kalinya akan membangkitkan semua ciptaan Allah & bertemu di dataran Arafah menuju saat penghakiman mereka.. Dan Matahari akan mendekatkan dirinya ke bumi

Nabi MUHAMMAD SAW telah bersabda:
"Barang siapa yg mengingatkan ini kepada orang lain, akan Ku buatkan tempat di Syurga baginya pada hari penghakiman kelak."

earthquake in northern sumatera

our neighbour country got hit with another earthquake. i was in the toilet in the office when it occured. i thought it was just me high on coffee. but when i got out. everyone was standing and talking and a friend that just got back from smoking session informed that lotsa people goes outside the building. so we join the others downstairs and after a few minutes. we decided to just go home. heheh. a colleague from medan got worried when we got to know the earthquake happened in his hometown and was busy calling2. but still.. we are glad nothing major happend..... yet. Either way, i pray for our friends safety there in aceh and all the places affected. the tsunami warning was also announced but no tsunami as of yet. hopefully things gets better.

some info regarding the earthquake:

An Indonesian official says an earthquake with a preliminary magnitude of 8.9 has hit off Aceh, on the northern tip of Sumatra.

Distances
434 km (269 miles) SW of Banda Aceh, Sumatra, Indonesia
550 km (341 miles) SW of Lhokseumawe, Sumatra, Indonesia
963 km (598 miles) W of KUALA LUMPUR, Malaysia
1797 km (1116 miles) WNW of JAKARTA, Java, Indonesia


Ya Allah, only to you we seek refuge......

07 April 2012

Kesilapan Kita Sebagai Ibu Bapa dalam Mendidik Anak-Anak

1. Kesilapan pertama: Kurang Berdoa
Kurang berdoa semasa mengandung. Antara doa-doa yang digalakkan diamalkan semasa mengandung ialah 
* Saidul (penghulu) istighfar 
* Doa memohon rahmat (Al-Quran Surah Ali ‘Imran, 3:8-9) 
* Doa memohon zuriat yang baik (Al-Quran Surah Ali ‘Imran, 3:38) 
* Doa agar anak mengerjakan solat ((Al-Quran Surah Ibrahim, 14:40-41) 
Kurang berdoa semasa membesarkan anak. Doa-doa yang digalakkan diamalkan semasa anak membesar ialah 
* Doa agar anak patuh kepada Allah s.w.t (Al-Quran Surah Al-Baqarah, 2:128) 
* Doa diberi zuriat yang menyejukkan hati (Al-Quran Surah Al-Fuqan, 25:74) 
* Doa supaya nama anak membawa kebaikan kepadanya. 

2. Kesilapan kedua: Banyak memberi belaian Tarhib (menakutkan) daripada Targhib (didikan atau motivasi) seperti: 
* menakutkan anak-anak dengan sekolah 
* menakutkan dengan tempat gelap 
* menakutkan dengan hutan rimba atau bukit bukau 
* menggunakan kekerasan dan paksaan semasa menyuruh anak tidur. 

3. Kesilapan ketiga: Tidak tegas dalam mendidik anak-anak 
* Tidak menjadualkan kegiatan harian anak-anak 
* Terlalu memfokuskan anak-anak kepada sesuatu aktiviti sahaja tanpa mengambil kira perasaan mereka. 

4. Kesilapan keempat: Menegur mereka secara negatif 
* Mengeluarkan kata-kata kesat dan maki hamun kepada anak-anak (terutama semasa marah) 
* Membandingkan anak-anak dengan anak-anak lain atau anak orang lain. 

5. Kesilapan kelima: Memberi didikan yang tidak seimbang antara jasmani (physical), rohani (spiritual) dan minda (intelektual)
 * Ramai yang lebih mementingkan pendidikan minda dari pendidikan rohani. 

6. Kesilapan keenam: Kurang memberi sentuhan kepada semua anak-anak 
* Sedangkan Rasulullah kerap dilihat mendukung cucu-cucunya dan mencium mereka. Diriwayatkan oleh Aisyah r.a.: Pada suatu hari Rasulullah SAW mencium Al-Hassan atau Al-Hussien bin Ali r.a. Ketika itu Aqra’ bin Habis At-Tamimy sedang berada di rumah baginda. Berkata Aqra’: “Ya Rasulullah! Aku mempunyai sepuluh orang anak, tetapi aku belum pernah mencium seorang pun daripada mereka.” Rasulullah melihat kepada Aqra’ kemudian berkata: “Siapa yang tidak mengasihi tidak akan dikasihi.” (Maksud Al-Hadith Riwayat Bukhari dan Muslim) 

7. Kesilapan ketujuh: Penampilan diri yang kurang anggun dan kurang kemas 
* Ibu bapa tidak menunjukkan cara berpakaian yang kemas dan yang menepati syarak bile berada di rumah, iaitu berpakaian secara selekeh atau berpakaian seksi di hadapan anak-anak. 

8. Kesilapan kelapan: Susunan rumahtangga yang tidak kemas 
* Ini mengakibatkan anak-anak terikut-ikut dengan cara itu dan membesar menjadi pemalas dan selekeh. 

9. Kesilapan kesembilan: Kurang menghidupkan sunnah di rumah 
* Seperti memberi salam, makan berjemaah, beribadah bersama-sama dan sebagainya. Dalam menjawab salam, lazimkanlah menjawab salam dengan yang lebih baik dari salam yang diberi. 
 
10. Kesilapan kesepuluh: Tidak menggantungkan rotan di tempat yang mudah dilihat oleh anak-anak 
* Dalam Islam, merotan anak dengan tujuan mendidik adalah satu Sunnah. 

11. Kesilapan kesebelas: Kurang mendedahkan anak-anak dengan model yang cemerlang 
* Seperti para ulama’ dan orang-orang yang berhemah tinggi dan berakhlak mulia. Anak-anak juga patut didedahkan dengan sembahyang jemaah, kuliah agama dan aktiviti-aktivi yang bersesuaian dengan akhlak Islam. 

12. Kesilapan keduabelas: Berrtengkar di depan anak-anak 
* Ini akan menyebabkan anak-anak rasa tertekan dan membenci salah seorang dari ibu bapanya. 

13. Kesilapan ketigabelas: Membenarkan orang yang tidak elok sahsiahnya masuk ke dalam rumah 
* Samada dari kalangan sahabat sendiri ataupun sahabat anak-anak, kerana ini akan memberikan contoh yang tidak baik kepada anak-anak yang sedang membesar. 

14. Kesilapan keempatbelas: Kurang mengawasi rancangan-rancangan yang ditonton 
* Samada dari TV ataupun video. Pengawasan dalam hal ini adalah penting kerana kebanyakan rancangn dari media ini menonjolkan akhlak yang kurang baik seperti pergaulan bebas lelaki dan perempuan, pakaian yang tidak menepati syarak dan perbualan yang boleh merosakkan agama anak-anak. 

15. Kesilapan kelimabelas: Terlalu bergantung kepada pembantu rumah untuk mendidik anak-anak 
* Sebagai ibu bapa kitalah yang akan disoal di akhirat kelak akan anak-anak ini. Oleh itu adalah menjadi satu kepentingan kita untuk berusaha memastikan anak-anak terdidik dengan didikan Islam. “Harta benda dan anak-anak kamu hanyalah menjadi ujian dan di sisi ALLAH ada pahala yang besar.” (Al-Quran Surah At-Taghabun, 64:15) 

credit -scaniaz

03 April 2012

antara couple, anjing dan babi.. yang mana lebih mulia?

Nasihat yg cukup bernilai dan sgt berguna buat kita semua sama ada single, sudah berkahwin dan sebaginya..

Antara manusia dan babi, manusia diangkat darjat diatas kemuliaan nya sbg makhluk sempurna di dunia dan di kurniakan akal utk berfikir.
Tp seberat2 haiwan yg bernajis Mughallazah (berat) seperti babi dan anjing, mereka jauh lebih MULIA berbanding manusia dan mereka tidak pernah melakukan dosa. Malah mereka menerima diri mereka seadanya yg telah ciptakan Allah sbg makhluk yg bernajis mughallazah.

Bersentuhan dgn haiwan ini tidak akan sesekali menjatuhkan hukum haram ataupon  berdosa dan tidak perlu kita bertaubat walaupon dgn sengaja kita melakukannya, sebaliknya bersentuhan antara bukan mahram adalah BERDOSA BESAR dan WAJIB KITA BERTAUBAT. Apatah lagi kepada individu yg telah terlanjur melakukan zina atau hubungan intim. Marilah kita menginsafi diri dan memohon doa kehadrat Ilahi sekiranya kita pernah lalai dan melakukan perbuatan tersebut dizaman silam mahupon pada ketika ini walaupun ianya sekadar bersentuhan kulit yg di sengajakan..

“Ya Allah…Ampunila dosa2 ku, dan ku memohon kepada-Mu wahai Tuhan Maha Pengampun segala dosa….semoga diriku ini di hindari drp melakukan kesilapan sebegini bermula dari saat ini dan selama-lamanya selagi mana nyawaku di kandung badan. Ya Allah, lindungilah dan peliharalah diri ku ini drp melakukan maksiat (dosa) secara sedar mahupon tidak kerana sesungguhnya aku hambamu tidak berdaya melainkan hanya dgn izin mu Ya Allah, aku berupaya menjaga diri ku Insyaallah. Dan aku memohon dgn permohonan yg sama utk SEMUA ahli keluarga ku, sahabat2ku, saudara mara2 ku dan juga kepada semua hamba2 Mu yg beriman kepada-MU. Wahai Tuhan Pencipta segala makhluk, sesungguhnya hanya Engkau la Tuhan Yg MAHA PEMURAH lagi MAHA PENYAYANG. Amin ya robbal alamin.

http://4.bp.blogspot.com/-7jUtY87EWWM/TfL8UYzyMhI/AAAAAAAAFCY/vrclHOHnNEc/s1600/Hauqalah.jpg
La hau la wa la quwwata illa billahil a’liyil a’zim
(tiada daya dan kekuatan melainkan dgn izin Allah Yang Maha Tinggi lagi Maha Agung)



ANTARA COUPLE, LEMBU, ANJING & B.A.B.I

Lembu : Hai anjing, apa kabar? Macam ada yang tak kena jer?

Anjing : Aku tengah tension ni. Mau ja aku gigit manusia tadi.

Lembu : Eh, kenapa ?

Anjing : Aku lalu tepi dua orang manusia lelaki & perempuan yang sedang berkepit. Tetiba si lelaki Terperanjat dan terus melompat dan berkata “hoi anjing!!! Pergi jauh-jauh!!! Najis!!!”

Lembu : Iya lah. Kau kan haram. Najis tahap berat bagi manusia. Biasalah tu.

Anjing : Kalau aku najis sekali pun, kalau dya tersentuh aku, boleh disucikan kan?.. Yang dia sentuh & raba -raba awek dya tu apa? Boleh ker nak disucikan?

Lembu : Betul tu. Memegang wanita yang bukan mahram tanpa ikatan sah lebih dasyat kenajisannya daripada memegang kau anjing,,, malah tak boleh suci sekalipun di samak.

Anjing : Wah…Ayat ko memang power la. Cayalah Lembu !!! ::.kikiki.::

ANJING dan B.A.B.I adalah makhluk Allah sama seperti kita. Kekuatan manusia adalah pada iman dan akal fikiran. Menilai sesuatu perkara baik dan buruk, kemudian baru tindakan di buat. Ini adalah perbezaan di antara pegang ANJING dan B.A.B.I berbanding pegang BUKAN MAHRAM...

Sekiranya kita saja PEGANG ANJING atau B.A.B.I :

1) TAK BERDOSA

2) KENA SUCIKAN

3) BERDOSA JIKA KITA MAKAN DAGING

Sekiranya kita pegang BUKAN MAHRAM :

1) BERDOSA

2) AURAT TIDAK DIJAGA, TENGOK HARAM

3) BERDUA-DUAAN BERPEGANG TANGAN BOLEH TIMBUL FITNAH DAN HARAM

4) MENGHAMPIRI ZINA YANG BOLEH TERJEBAK DENGAN ZINA YANG KEJI

5) KENA MINTAK AMPUN KEPADA ALLAH DENGAN BERTAUBAT

“Bergerombolan dengan b.a.b.i (khinzir) itu adalah lebih baik berbanding dengan bersentuhan(secara sengaja) dengan wanita yang bukan mahramnya.” Riwayat Ibnu Majah

Berdasarkan hadith di atas, jelas sekali Islam melarang keras lelaki dan perempuan yang bukan mahram untuk bersentuhan, sehingga dikatakan menyentuh kulit khinzir adalah lebih baik daripada menyentuh kulit orang yang bukan mahram kita. Khinzir tu dah dikira sehina-hina makhluk pada pandangan kita, orang Islam. Tapi lihatlah, ternyata rupa-rupanya ada lagi yang lebih hina daripada tu. Orang yang membiarkan dirinya disentuh oleh orang yang bukan mahram itulah yang ternyata lebih hina daripada khinzir!

Bersentuhan (dengan sengaja dan apatah lagi bertujuan syahwat) antara lelaki dan perempuan bukan mahram tanpa adanya ikatan pernikahan yang sah adalah berdosa dan wajib bertaubat (bagi membersihkan dosa). Sedangkan menyentuh anjing/ khinzir tidaklah berdosa dan hanya perlu disucikan (bukan bertaubat!). Ini kerana, yang diharamkan ke atas kita adalah untuk memakan dagingnya, dan bukanlah menyentuhnya. Menyentuh anjing bukanlah satu kesalahan (dosa) atau maksiat. Tetapi, menyentuh pasangan bukan mahram yang tidak halal bagi seseorang itulah yang dikira sebagai dosa dan maksiat!

Hati yang ikhlas

Nak tahu kita ni ikhlas atau tak….diperumpamakan seperti di situasi ni. Ni Syeikh Muhammad Fuad Kamaluddin Al Maliki yg ajar dlm kelas beliau….
Pada suatu hari, seorg sahabat sayyiduna  muhammad saw dtg bertanya kepada baginda ttg makna IKHLAS. Baginda tidak tahu jawapannya lalu baginda bertanya dgn guru nya iaitu sayyiduna Jibril Alaihissalam.
Malaikat jibril as mengatakan “saya tidak tahu apa jawapan nya”. Saya akan bertanya kepada Allah ttg maknaya IKHLAS.
Lalu Malaikat Jibril as menghadap Tuhan dan bertanyakan dgn soalan ttg Ikhlas. Maka Allah berfirman  lebih kurang mcm ini…
“Ikhlas itu seumpana melihat SEMUT HITAM yg duduk di atas batu besar di malam hari yg gelap dan kelam (tiada langsung cahaya sekalipon cahaya lampu)”
Sama2 kita bayangkan mcm mana kita hendak melihat semut hitam yg sgt kecik, dah la hitam, kecik plak tu…duduk plak di atas batu besar (mcm mana nak carik?), takde lampu. Sudah tentukan kita tidak akan dpt melihatnya dgn mata kasar kita kan??
Disini dpt kita dpt mengetahui bahawa IKHLAS itu kita tidak akan mampu nilai pada diri seseorg mahupon diri kita sendiri sama ada apa yg kita buat itu ikhlas atau pon tidak…Allah sahaja yg Maha Mengetahui….IKHLAS adalah PEKERJAAN HATI….kita tak boleh ungkap kan nyer dgn lidah….dan pekerjaan hati ini adalah sesuatu PEKERJAAN YG TERSEMBUNYI….
kadang2 hamba itu di uji di atas keikhlasan amalan2nya…mcm mana?? time ni..syaitan2 akan dtg dan membisikkan pada hati mereka utk mereka terdetik dgn perasaan UJUB/RIAK terhadap amalan2 baik yg mereka buat..UJUB dan RIAK juga adalah PEKERJAAN HATI...
Ustaz Don Daniyal pernah mengingatkan kita dlm rancangan MUHASABAH DIRI…
“tidak akan CIUM BAU SYURGA bg hamba2 yg mempunyai perasaan UJUB dlm hati” à berat tu….nak cium bau syurga pon tak dpt….jom kita muhasabah diri…

Ucapan Salam di dlm SMS/email

Sekadar ingin berkongsi apa yg saya belajar drp ustaz azhar idrus (ulamak Feqah)  dlm ceramahnya.

Kalau kita nak sms/email org, nak ucap salam, kita kene tulis FULL Assalamualaikum atau dgn lebih panjang lagi Assalamualaikum warahmatullahi taala wabarakatuh.. Baru sah salam tu.

Kalau kita nak yg ringkas, paling ringkas kita tulis SALAM. Sah salam nyer. Tp kalau tulis Akum, As'kum, Kum, Assalam,  - tak menjadi salam tersebut.

Tp kalau bertemu muka, kita mesti ucap full Assalamualaikum, mengikut cara baginda Rasullullah saw. Cuma di dlm tulisan sahaja kita di benarkan utk menulis SALAM bg menggantikan perkataan Assalamualaikum mengikut pada fatwa mutaakhirin.

Kat bawah ni ada utube ceramah ustaz Azhar Idrus…jom kita dengar sama2…..

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...
 
Support : Creating Website | Johny Template | Mas Template
Copyright © 2011. Kissable Cheeks - All Rights Reserved
Template Created by Creating Website Published by Mas Template
Proudly powered by Blogger