03 April 2012

Hati yang ikhlas

Nak tahu kita ni ikhlas atau tak….diperumpamakan seperti di situasi ni. Ni Syeikh Muhammad Fuad Kamaluddin Al Maliki yg ajar dlm kelas beliau….
Pada suatu hari, seorg sahabat sayyiduna  muhammad saw dtg bertanya kepada baginda ttg makna IKHLAS. Baginda tidak tahu jawapannya lalu baginda bertanya dgn guru nya iaitu sayyiduna Jibril Alaihissalam.
Malaikat jibril as mengatakan “saya tidak tahu apa jawapan nya”. Saya akan bertanya kepada Allah ttg maknaya IKHLAS.
Lalu Malaikat Jibril as menghadap Tuhan dan bertanyakan dgn soalan ttg Ikhlas. Maka Allah berfirman  lebih kurang mcm ini…
“Ikhlas itu seumpana melihat SEMUT HITAM yg duduk di atas batu besar di malam hari yg gelap dan kelam (tiada langsung cahaya sekalipon cahaya lampu)”
Sama2 kita bayangkan mcm mana kita hendak melihat semut hitam yg sgt kecik, dah la hitam, kecik plak tu…duduk plak di atas batu besar (mcm mana nak carik?), takde lampu. Sudah tentukan kita tidak akan dpt melihatnya dgn mata kasar kita kan??
Disini dpt kita dpt mengetahui bahawa IKHLAS itu kita tidak akan mampu nilai pada diri seseorg mahupon diri kita sendiri sama ada apa yg kita buat itu ikhlas atau pon tidak…Allah sahaja yg Maha Mengetahui….IKHLAS adalah PEKERJAAN HATI….kita tak boleh ungkap kan nyer dgn lidah….dan pekerjaan hati ini adalah sesuatu PEKERJAAN YG TERSEMBUNYI….
kadang2 hamba itu di uji di atas keikhlasan amalan2nya…mcm mana?? time ni..syaitan2 akan dtg dan membisikkan pada hati mereka utk mereka terdetik dgn perasaan UJUB/RIAK terhadap amalan2 baik yg mereka buat..UJUB dan RIAK juga adalah PEKERJAAN HATI...
Ustaz Don Daniyal pernah mengingatkan kita dlm rancangan MUHASABAH DIRI…
“tidak akan CIUM BAU SYURGA bg hamba2 yg mempunyai perasaan UJUB dlm hati” à berat tu….nak cium bau syurga pon tak dpt….jom kita muhasabah diri…

No comments:

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...
 
Support : Creating Website | Johny Template | Mas Template
Copyright © 2011. Kissable Cheeks - All Rights Reserved
Template Created by Creating Website Published by Mas Template
Proudly powered by Blogger